بازتاب پدیدۀ بیگانههراسی در نمایشنامۀ تاجر ونیزیِ ویلیام شکسپیر
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیگانههراسی پدیدهای اجتماعی است و ریشه در ترس و تنفر از افراد خارجی با قومیتهای گوناگون دارد. بازتاب این پدیده را در پنج نمایشنامه از شکسپیر ازجمله تاجر ونیزی، اُتللو، توفان، تیتوس آندرنیکوس و آنتونیوس و کلئوپاترا میتوان ردیابی کرد. در این میان، تاجر ونیزی در پرداختن به شخصیتها و گروههای بیگانه (شایلاک یهودی، جسیکا و...) از اهمیت بیشتری برخوردار است. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و ترکیبشناسی مفهوم بیگانههراسی در تاجر ونیزی و تبیین ریشههای اجتماعی آن با استفاده از نظریههای جامعهشناختی است. روش تحقیق مبتنی بر رویکرد تاریخی، تحلیلی ـ تطبیقی و با استناد به منابع کتابخانهای و تصویری است. مقالة پیشِ رو، ضمن بیان کلیات پژوهش، به تحلیل ریشههای شکلگیری بیگانههراسی در دوران الیزابت اول و بازتاب آن در تاجر ونیزی پرداخته است. با تحلیل دیالوگها و رویدادهای این نمایشنامه، این واقعیت عیان شد که اقتصاد و مذهب یهودیت بارزترین عناصر تضاد گروهی و بهوجودآورندة بیگانههراسی در میان شخصیتهای نمایشی است. علاوهبر این، یافتهها بیانگر آن است که شخصیتهای تاجر ونیزی، نسبت به چهار نمایشنامة دیگر، قابلیت طبقهبندی بیشتری با تعاریف گروه خودی و غیرخودی و نظریة تهدید یکپارچه دارد. هدف شکسپیر از بازتاب این پدیده، انتقاد از رفتارهای نژادپرستانه و تعصبگرایانه بود. درواقع، وی خواستار برابری و عدالت در جامعة الیزابتی بود.
منابع مشابه
بیگانه هراسی در ادبیات نمایشی با بررسی سه اثر اتللو،طوفان و تاجر ونیزی از ویلیام شکسپیر
بیگانه هراسی در جوامع مهاجر پذیر و دارای شکاف طبقاتی و فقر فرهنگی ظاهر می شود و تاثیر آن بر ادبیات نمایشی قابل مشاهده است و بازتاب آن در سه نمایشنامه "اتللو"، "طوفان" و "تاجرونیزی" ویلیام شکسپیر دیده می شود. بیگانه هراسی به عنوان یکی از چالش های دنیای مدرن منجر به رفتارهایی چون تعصب ، خشونت و نژاد پرستی می شود. این پدیده در دوران مدرن، اقلیت های مذهبی و مهاجران را مورد هدف قرار می دهد . سه شخصی...
تطبیق دژ هوش ربای مولاناوتاجر ونیزی ویلیام شکسپیر
چکیده امروزه مطالعه ی حوزه های مشترک فرهنگی شرق و غرب و به ویژه مطالعات میان فرهنگی و مطالعات تطبیقی یکی از پژوهش های نوین برای پژوهشگران است. این رساله نیز بر آن است دو اثر متفاوت را به صورت تطبیقی بررسی کند؛ «دژ هوشربا»؛ آخرین داستان منظوم مثنوی معنوی مولانا و نمایشنامه ی «تاجر ونیزی» از کمدی های ویلیام شکسپیر. این دو اثر به لحاظ مضمونی، شباهت هایی به یکدیگر دارند.در عین حال وجوه افتراق متعد...
بررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملباروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر
کشمکشهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گستردهای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سالها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی میکند بین دنیای ...
متن کاملبررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 1
صفحات 15- 24
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023